Spirited Away – cum am scos la plimbare copilul din mine

Nu-mi plac filmele de animaţie. Adică nu-mi plăceau, până n-am început să iubesc o fată îndrăgostită de mine, de frumos şi de animaţie. Până a întâlni această fată, eram de părerea că cel mai bun film de animaţie făcut vreodată este Жил-был пёс. După ce m-am îndrăgostit de această fată, am descoperit o multitudine de filme de animaţie excelente. Spre marea mea ruşine, abia anul acesta am ajuns să-l descopăr şi pe japonezul Hayao Miyazaki. Şi din acel moment, copilul din mine a ieşit la plimbare şi a început să zburde prin glodul Chişinăului de primăvară, înaripat de fericire.

Image

Filmele lui Myazaki sunt geniale. Le pot privi şi copiii şi maturii. Filmele lui Myazaki ne învaţă că orice matur trebuie să mai fie uneori copil, şi orice copil este matur şi are o personalitate a lui, care trebuie respectată şi luată în serios. “Spirited Away” este cel mai попсовый (citeşte comercial) film din cariera lui Hayao. În orice caz aşa mi-a zis Vadim Tziganasj, un cunoscător sublim de animaţie, un co-fondator şi autor al Briciului, un prieten ca lumea. Sunt de acord cu Tziganasj – “Spirited Away” e comercial, însă comercialitatea lui nu înseamnă şabloane şi kitsch, ci mai degrabă o frumuseţe bine şlefuită. Frumuseţea lui Miyazaki este în stare să cucerească orice spectator.

Image

“Spirited Away” este o poveste ticluită frumos, un basm povestit elocvent de un bătrânel cu barbă albă. Subiectul poveştii e unul cât se poate de simplu. O fetiţă (Chihiro) intră întâmplător împreună cu părinţii într-un oraş fermecat. Părinţii fetiţei, văzând o tarabă plină cu bunătăţi, se apucă de înfulecat şi sunt transformaţi în porci de vrăjitoarea care conduce oraşul. Mai departe urmează  o adevărată feerie a imaginaţiei, aventurii şi frumuseţii. Frumuseţea lui Miyazaki este pictată foarte scrupulent. Miyazaki este atent la fiecare detaliu din fiecare cadru. Orice frunzuliţă sau nouraş, orice cărbune sau strop de apă este pictat cu suflet şi prinde viaţă. Fiecare cadru în parte e un tablou genial cu o compoziţie extraordinară.

Image

“Spirited Away” este un film pentru toate vârstele, un film care te învaţă să găseşti frumosul în cele mai urâte lucruri şi să fii fericit în cele mai grele momente ale vieţii. Prentru că viaţa, din păcate, este ceea ce trece pe lângă noi în timp ce suntem ocupaţi cu altceva. Iar după ce vezi un film de Miyazaki, îţi dai seama că a venit timpul să trăieşti cu adevărat.

Gonzo

lastline01

About Briciul

Instigare la cinematografie

One comment

  1. Tre să privești toate animațiile Studioului Ghibli, sunt minunate.

Comments are closed.